Het belang van muziekbeoefening door kinderen

Vanmorgen was ik weer op een school waar ik onder andere een heel leuk meisje begeleid. Ze zit nu in groep 7 en ik vond het tof dat ze toevallig, net als ik, viool speelde. Vandaag vertelde ze me dat ze gestopt is. Afgelopen week had ze haar laatste les gehad. Ergens vindt ze dit wel jammer, want viool is wel leuk, maar, zei ze, “ik heb het zo druk, als ik nu ook nog mijn huiswerk voor viool zou moeten doen zou ik gek worden.”

Natuurlijk vind ik zo’n bericht niet leuk, want ik weet hoeveel plezier het een kind brengt. En als ik dan hoor over topo-toetsen en boekbesprekingen, dan zou ik als kind wel weten waar ik eigenlijk voor zou willen kiezen. Natuurlijk zeg ik dit niet tegen zo’n meisje… Zij heeft een heel ‘verstandige’ keuze gemaakt, toch?

Ik zou willen dat alle kinderen (en zeker kinderen die dyslexie hebben, of een ander leer- of concentratieprobleem) een instrument zouden leren bespelen. Het is ongelooflijk wat dit hen brengt! Ik zou hier nu hierover informatie kunnen zetten die ik dan weer weet vanuit allerlei wetenschappelijke onderzoeken, maar deze professor, dr. Erik Scherder, kan het veel beter uitleggen. Neem even 18 minuten de tijd om dit filmpje te bekijken en oordeel zelf!

Wil je toch nog informatie op papier, om het nog eens rustig na te lezen (of te delen met bijvoorbeeld de juf van school, graag!) dan kan je hier een artikel (8 pagina’s) inzien of downloaden: muziek en kinderhersenen (bron: Jeugdcultuurfonds).

Share Button